-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15043 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

كسيكه براي اولين مرتبه بنا دارد تعيين سال خمسي داشته باشد چه بايد بكند ؟
شروع سال خمسي نياز به تعيين از سوي خود مكلف ندارد بلكه خود بخود بر اساس چگونگي حصول در آمد سالانه متعين مي شود . بنابراين ابتداي سال خمسي امثال كارگران و كارمندان از اولين روز امكان دريافت اولين درآمد از در آمدهاي كار و كارمندي است . و سال خمسي تجار و مغازه داران از تاريخ شروع به خريد و فروش و سال خمسي امثال كشاورزان از تاريخ برداشت اولين برداشت كشاورزي سال شروع مي شود . و وقتي محاسبه واجب ميشود كه بداند خمسي به او تعلق گرفته ولي مقدار آن را نمي داند و اگر از منفعت كسب ( كاري ، كارمندي ، كشاورزي ، تجاري ) چيز ينزد او نماند و همه آن را در مؤونه زندگي مصرف شود خمس هيچكدام از آنها واجب نيست
اگر بدهي دارد و كسرمي شود و پس از كسر آن اگر ربعي باقي بماند خمس آن بايد پرداخت شود ولي نسبت به مطالبات مخير است كه خمس آنها را سر سال بپردازد و جزء سرمايه تخميس شده قرا ر دهد يا اينكه صبر كند هر وقت هر مقدا روصول شد همان وقت خمس وصول شده را بپردازد بنابراين طريقي كه د رذيل سؤال ذكر شده صحبح است ولي معين نيست و راه ديگر نيز دارد كه خمس آن را هنگام وصول بپردازد
مسئله 228 محاسبه خمس استفتاءآت ج 1 ص 83
آقاي منتظري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.